بلاگ

فواید کتاب خواندن برای کودکان

یکی از بهترین فعالیت‌ها برای تقویت مهارت نوزادان، خواندن کتاب برای آن‌هاست. برخلاف تفکر عموم جامعه سنی نوزادی، یکی از بهترین سنین برای انس کودکان با کتاب است. خواندن کتاب در این سن تاثیر بسیاری در رشد نوزادان دارد. کتاب خواندن برای نوزاد سبب تقویت مهارت شنیداری و دیداری، تقویت هوش، تقویت مهارت دست‌ورزی و… می‌شود که در ادامه به صورت کامل به‌ آن می‌پردازیم.

 

ایجاد پیوند عاطفی

اگر والدین به طور منظم برای کودک کتاب بخوانند، بدون شک رابطه قوی‌تری میان آن‌ها برقرار می‌شود. کتاب خواندن فرصتی برای والدین فراهم می‌کند تا یک فعالیت منظم، صمیمی و مشترک داشته باشند. بعلاوه این احساسات، عشق و اطمینانی به کودکان می‌دهد که برای پرورش و سلامتی آن‌ها مهم است.

 

رشد شناختی و زبانی

شواهد نشان می‌دهد کودکانی که برایشان کتاب خوانده می‌شود و با آن‌ها صحبت می‌شود، در مهارت‌های زبانی و رشد شناختی، مانند حل مسأله، امتیاز بالاتری کسب می‌کنند. محققان می‌گویند که تعاملات کلامی (کتاب خواندن، صحبت کردن و…) بین والدین و کودکان خردسال ممکن است تا ۱۴ سالگی باعث افزایش بهره‌ی هوشی (IQ) و تقویت مهارت‌های زبانی شود.

 

گسترش دایره‌ی واژگان

کارشناسان معتقدند که کتاب خواندن برای کودکان به افزایش دایره‌ی واژگان آن‌ها کمک می‌کند. چون غالباً کتاب‌هایی که می‌خوانید حاوی کلماتی هستند که ممکن است در ارتباطات روزمره‌ی خود از آن‌ها استفاده نکنید.

 

بهبود مهارت‌های شنیداری

شنیدن یک داستان با صدای بلند باعث افزایش درک کودک می‌شود و به تقویت مهارت‌های شنیداری او کمک می‌کند. به اعتقاد کارشناسان، گوش دادن یک نوع مهارت است که کودکان باید قبل از اینکه خودشان بتوانند شروع به کتاب خواندن کنند، آن را بیاموزند.

 

افزایش خلاقیت

کتاب‌ها دنیای کاملاً جدیدی را به روی فرزند شما می‌گشایند. داستان‌های تخیلی فراتر از دنیای واقعی هستند و از عناصر فانتزی استفاده می‌کنند که کودکان را به تفکر خارج از چارچوب وادار می‌کند. بنابراین، تخیل کودکان و خلاقیت آن‌ها تقویت می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، خلاقیت برای توسعه‌ی علایق و ایده‌ها و همچنین تقویت سلامت عاطفی مهم است.

 

افزایش دامنه‌ی توجه

یکی از مهم‌ترین فواید کتاب خواندن برای کودکان این است که به آن‌ها در بهبود مهارت‌های تمرکز و خودانضباطی کمک می‌کند. ممکن است در ابتدا کودک به داستان شما گوش ندهد، اما با گذشت زمان وقتی به‌طور منظم این کار را تکرار کنید، کودک عادت می‌کند که با دقت بیشتری گوش دهد. در این هنگام کودک یاد می‌گیرد که بنشیند، برای مدت طولانی‌تری توجه‌ی خود را به داستان شما معطوف کند و حتی آن را به خاطر بسپارد.

 

یادگیری درس زندگی

وقتی برای کودک کتاب می‌خوانید، او از شخصیت‌های داستان الگوبرداری می‌کند. درنتیجه، یاد می‌گیرد که چگونه با موقعیت‌های جدید روبه‌رو شود. به‌عنوان مثال اگر قهرمان داستان به دندانپزشکی برود، فرزند شما هنگام مراجعه به دندانپزشکی احساس تنهایی و ترس نمی‌کند.

 

رشد اجتماعی و عاطفی

یادگیری نحوه‌ی مواجهه با تجربه‌های سخت یا استرس‌زا یکی دیگر از فواید کتاب خواندن است. والدین می‌توانند با خواندن کتاب داستان درباره‌ی موقعیت‌های مختلف، مانند رفتن به مدرسه، با فرزند خود گفت‌وگو کنند و به او نشان دهند که احساس ترسش طبیعی است و فقط باید روش مقابله با آن را یاد بگیرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *