بلاگ

مراقبت از پوست کودک در فصل سرما

هوای سرد و خشک زمستان می‌تواند به پوست ظریف و نرم کودکان آسیب برساند. پوست نازک نوزادان در برابر هوای سرد زمستانی بسیار حساس‌تر شده و بیشتر از قبل در معرض آسیب‌های پوستی قرار می‌گیرد. در این مطلب به بررسی چند نکته مهم مراقبت از پوست کودک در فصل سرما می‌پردازیم.

 

نکات مراقبت از پوست کودکان در فصل سرما

  • پوست کودک را مرطوب کنید.

حفظ رطوبت طبیعی پوست نوزاد مانع از ایجاد خشکی و ترک در پوست می‌شود. با وجود اینکه مرطوب کردن پوست کودکان قبل از بیرون رفتن در هوای سرد مهم است، حتی مرطوب کردن پوست‌شان بلافاصله پس از حمام رفتن هم مفید است. پس از حمام کردن کودکان به آرامی پوست آن‌ها را با یک حوله‌ی تمیز خشک کنید. مواظب باشید که حوله را روی پوست آن‌ها نکشید که اذیت نشوند و پوستشان دچار خراش نشود. سپس لوسیون بدن مناسب کودک را روی پوستشان که کمی مرطوب است ماساژ دهید تا رطوبت جذب پوستشان شود.

 

  • از عرق‌سوز شدن نوزاد جلوگیری کنید.

عرق سوز شدن فقط مخصوص به فصل تابستان نیست. زمانی که غده‌های کوچک عرق بسته می‌شود این اتفاق رخ می‌دهد. اگر در زمستان لباس نوزاد بیش از اندازه گرم باشد یا در مکانی قرار گرفته باشد که گردش هوا در آنجا کم باشد (مانند صندلی ماشین مخصوص نوزاد)، نوزاد عرق سوز می‌شود. برای جلوگیری از عرق سوز شدن نوزاد، لباس‌ها را به شکل چند لایه به او بپوشانید. به این شکل هوا از لابه لای آن‌ها جریان پیدا می‌کند. در این‌صورت هر زمان که مشاهده کردید درجه حرارت بدن او بالا رفته است یک لایه از لباس‌ها را از تن او خارج کنید و نوزاد را در مکانی قرار دهید که از نظر راحتی و تهویه هوا در شرایط خوبی قرار گرفته باشد.

 

  • از کرم سوختگی پا نوزاد استفاده کنید.

هنگام تعویض پوشک مهم‌ترین محصولی که به کمک مراقبت از پوست کودک می‌آید، کرم سوختگی پا است. به‌ویژه وقتی که در قسمت کشاله‌ی ران التهابی مشاهده می‌کنید، حتما به سراغ این محصول بروید. بعد از آن که ناحیه پوشک کاملا تمیز شده، نوبت به کرم سوختگی می‌رسد. از میزان مناسب کرم استفاده کنید تا روی پوست یک عایق ایجاد شود. برای کمک به ترمیم جای سوختگی نیز بین هربار تعویض پوشک، بگذارید مدتی کودکان بدون لباس باشند. زیرا این کار فرصت تنفس به آن بخش‌های بدن می‌دهد.

  • استفاده از كرم ضدآفتاب را فراموش نكنيد.

درست است که دمای هوا در زمستان پایین است، اما فراموش نکنید که نور خورشید همچنان در روند مراقبت از پوست کودک در زمستان بسیار مهم است. برف 85 درصد از اشعه های مضر خورشید را منعکس می کند. بنابراین اگر در منطقه پوشیده از برف زندگی می کنید، قبل از خروج از خانه، صورت کودک خود را با کرم ضدآفتاب مخصوص کودکان بپوشانید. کرم‌های ضد آفتاب با SPF  15 تا 30 برای نوزادان مناسب هستند.

  • از محصولات گیاهی استفاده کنید.

پوست کودکان بسیار حساس است و باید به کمک محصولات موجود در بازار، از سلامت آن حفاظت کرد. اما نباید از نوع محصول انتخابی نیز غافل شوید. زیرا این کار ممکن است نتیجه‌ی معکوس بگذارد. پوست کودکان در مقابل مواد شیمیایی چندان مقاوم نیست. زیرا بدن آن‌ها لایه‌های پوستی نازک‌تری دارد و این مسأله باعث می‌شود مواد بیشتری جذب بدن شود. هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست و مو کودکان حواستان به این نکته باشد که کالای بدون‌بو و حساسیت زا نباشد.

 

  • از پوست بينی کودک مراقبت کنید.

اگر سرما باعث آبریزش از بینی نوزاد شده است، سعی کنید تا از خشک شدن و ترک خوردن پوست بینی جلوگیری کنید. می‌توانید از کرم مرطوب کننده مخصوص کودکان که ضد حساسیت هستند استفاده کنید. قسمت زیر بینی را با مقداری از کرم مخصوص نوزاد مرطوب نگه دارید. این کار را چند بار در طول روز انجام دهید. این کار برای برطرف کردن مخاط های خشک بینی نیز بسیار مفید است. زمانی که می‌خواهید بینی نوزاد را تمیز کنید، از دستمال‌های مرطوب استفاده کنید. نوزادانی که اگزما دارند احتمال می‌رود تا در بینی آن‌ها باکتری وجود داشته باشد. چنانچه متوجه پوسته پوسته شدن اطراف سوراخ‌های بینی و دهان و همراه آن آبریزش بینی شدید، با پزشک متخصص تماس بگیرید تا با تجویز آنتی بیوتیک‌های موضعی عفونت را برطرف کند.

 

  • از سرمازدگی بدن جلوگیری کنید.

در طول زمستان، قسمت‌هایی از پوست به‌ویژه سر انگشتان دست و پا، گوش، بینی و گونه که در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند دچار افت شدید دما می‌شود و در این زمان رنگ آن قسمت از ناحیه بدن، زرد یا سفید به نظر می‌رسد. البته اگر سرمازدگی از نوع شدید باشد، منجر به تخریب بافت‌های آن قسمت از پوست می‌شود. بنابراین مراقب پوشش انگشتان دست و پای نوزاد باشید. از جوراب و کفش گرم، دستکش و کلاه برای کودکان غافل نشوید. اگر نوزاد شما آن‌قدر کوچک است که برای حمل او از کالسکه یا صندلی ماشین مخصوص نوزاد استفاده می‌کنید، از پتوهای گرم یا پوشش کالسکه یا صندلی ماشین مخصوص نوزاد استفاده کنید.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *