بلاگ

نکات مهم برای خواب خوب کودکان

خواب یک عنصر اساسی برای سلامت روحی و جسمی کودکان محسوب می‌شود و نقش مهمی در رشد ذهن کودک دارد. علاوه بر تأثیر مستقیم خواب روی شادی، بر هوشیاری و توجه، عملکرد، خلق‌وخو، تاب‌آوری و یادگیری و حافظه تأثیر دارد. در اوایل نوزادی تأثیر خواب روی رشد نوزاد بسیار زیاد بوده و در کودکان نوپا برای تثبیت حافظه و رشد مهارت‌های حرکتی ضروری است. پس به‌عنوان یک پدر یا مادر آگاه باید تلاش کنید تا کودک از بدو تولد، عادت خواب سالمی داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

 

راهکارهایی برای خواب آرام کودکان

خواباندن بچه‌ها در شب می‌تواند برای برخی والدین طاقت فرسا باشد. بنابراین ، در زیر  نکاتی ذکر شده است که به آن‌ها در این مورد کمک خواهد کرد.

 

  • رعایت یک روال منظم

یک زمان خواب که احساس می‌کنید براساس سن و برنامه روزانه( مهدکودک، زمان صرف شام، خواب روزانه و…) کودکتان، مناسب اوست، انتخاب کرده و همیشه بر آن ثابت قدم و قاطع باشید؛ حتی در آخر هفته‌ها و در طول تعطیلات. داشتن برنامه و روال مشخص پیش از خواب، از اضطراب قبل خواب کودکان کم می‌کند.

 

  • آماده سازی فضا و محل خواب کودک

اتاقی برای خواب کودک خود آماده کنید که باعث آرامش او شود. تنظیم دمای بهینه، کاهش سر و صدا، و خاموش کردن نور می‌تواند به خوابیدن و خواباندن کودک کمک کند.

  • دمای اتاق را بین 65 و 75 درجه فارنهایت (18.3 تا 23.8 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید.
  • هر چیزی را که ممکن است خواب کودک را به هم بریزد از اتاق کودک خود بردارید، مانند وسایل الکترونیکی.
  • از لامپ‌های با نور ملایم استفاده کنید. نورهای به رنگ غیر محرک مانند قرمز می‌تواند به خواباندن کودک شما کمک می کند.

 

  • تنظیم زمان غذا خوردن

زمان مشخصی برای خوردن سه وعده اصلی و میان‌ وعده‌ها در نظر بگیرید تا خواب کودک نیز تنظیم شود. صرف دیر وقت غذا و همچنین پــرخوری کودکان عواملی است که می‌تواند باعث احساس سنگینی در معده شده و دستگاه گوارش کودک را دچار مشکل کند و به تبع آن کودک خواب راحتی نخواهد داشت.

 

  • منع استفاده از ابزار الکترونیکی قبل از خواب

تلویزیون و دنیای رنگ‌های آن برای کودکان همیشه جذاب است. ممکن است تا دیر وقت بیدار بمانند. چند ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کرده و او را برای خواب آماده کنید. البته برخی از کودکان با اینکه بسیار کوچک هستند با موبایل و تبلت سرگرم می‌شوند. این وسایل را چند ساعت قبل از خواب از آن‌ها دور کنید. مطالعات نشان می‌دهد که نور ساطع شده از صفحه‌های کامپیوتر، موبایل‌ها و تلویزیون‌ها، تولید ملاتونین را(هورمونی که توسط غده صنوبری تولید می‌شود و باعث القای خواب می‌شود) را مهار کند.

 

  • حمام قبل از خواب

حمام کردن می‌تواند به کوچولوها کمک کند تا در پایان روز آرام شوند. بسیاری از نوزادان احساس آب گرم را دوست دارند. برخی تصور می‌کنند که این یک یادآوری آرامش بخش برای آن‌ها است که در داخل رحم چگونه بوده است. همچنین ممکن است والدین متوجه شوند که حمام کردن راهی مفید برای آرام کردن کودک در حال غوغا است. برای این‌که حمام برای کودکان جذاب باشد و در عین حال از ایمنی آن‌ها در هنگام استحمام اطمینان حاصل کنید، قبل از خرید شامپو مناسب کودکان، باید نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • ضد حساسیت (Hypoallergenic): شامپو مناسب کودکان نباید حاوی برخی از مواد تحریک کننده رایج در محصولات باشد و احتمال واکنش پوستی در اثر مصرف آن را کاهش ‌دهد.
  • متناسب بودن pH محصول با پوست کودک: حتما هنگام خرید شامپو کودک به متناسب بودن pH محصول توجه کنید.
  • رایحه سازگار با کودک: در انتخاب محصولات معطر برای کودک خود بسیار حساس باشید، مطمئن شوید محصول انتخابی شما، از رایحه‌های طبیعی و بدون ایجاد حساسیت تهیه شده‌است.
  • حفظ رطوبت پوست کودک: خشکی پوست باعث بسیاری از مشکلات پوستی در کودک می‌شود. دقت کنید هنگام خرید، یک پاک کننده ملایم انتخاب کنید که باعث خشک شدن پوست کودک شما نشود.

 

  • ماساژ دادن نوزاد

ماساژ روزانه کودک می‌تواند باعث بهبود گردش خون و حفظ سلامتی پوست و شفافیت او شود و هم چنین از گرفتگی عضلات کودک جلوگیری کند و باعث شود خواب آرامش بخش و آسوده‌ای را تجربه کند و این امر ارتباط و میزان صمیمت و وابستگی را بین کودک و والدین عمیق‌تر کرده و باعث حس امنیت و اطمینان خاطر و عشق در کودک شود.

 

  • توجه به لباس نوزاد و کودک

یکی از دلایل بی‌خوابی در نوزادان و کودکان نامناسب بودن لباس خواب است. لباس پوشاندن نوزاد و کودکان باید متناسب با فصول و دمای محیط باشد. برای کودک خود لباس خواب مناسبی را در نظر بگیرید که راحت و آزاد باشد و باعث گرما و یا سرمای او نشود.

 

  • استفاده از موسیقی

با اینکه اتاق خواب کودک باید سکوت داشته باشد اما استفاده از موسیقی نیز می‌تواند به خواب کودک شما کمک کند. طبق تحقیقات اخیر دانشمندان، موسیقی‌های ملایم می‌توانند راهکار مناسبی برای به خواب رفتن کودک شما باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *