بلاگ

دلایل سوختگی پای نوزاد

رطوبتی که برای مدت زمان طولانی در پوشک می‌ماند باعث سوزش و آسیب‌دیدگی پوست کودک می‌شود. درواقع سوختگی پای کودک نوعی التهاب پوستی است. در این مطلب به دلایل سوختگی پای نوزاد و راه‌های درمان آن خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.

 

علت سوختگی پای نوزاد چیست؟

پوست وسیع‌ترین ارگان از بدن هر انسانی است و خیلی زود تحریک می‌شود، مخصوصاً در نوزادان و کودکان. درواقع سوختگی پای کودک نوعی التهاب پوستی است که در نواحی تماس یافته با پوشک در نوزاد به وجود می‌آید.

 

  • رطوبت ناحیه پوشک

یکی از شایع‌ترین علل ایجاد سوختگی پای نوزادان، رطوبت ناحیه پوشک است. مواقعی که رطوبت پوشک بر روی پای نوزاد مانده باشد باعث سوختگی می‌شود. زمانی که کودک دچار اسهال می‌شود و میکروب‌های درون مدفوع با ادرار ایجاد آمونیاک کرده و پوست حساس کودک را دچار سوختگی می‌‌کنند.

 

  • باکتری‌ها و یا قارچ‌ها

وجود برخی از باکتری‌ها و یا قارچ‌ها می‌توانند سبب سوختگی پای نوزاد شوند. عفونت در اثر رشد نوعی قارچ در بخش‌های گرم و مرطوب به وجود می‌آید. حساسیتی که این قارچ ایجاد می‌کند به صورت نواحی قرمز روشن با لکه‌های کوچک تر قرمز در مرز ناحیه عفونی، بروز می‌کند.

 

  • حساسیت

صابون، شوینده‌های لباس، نرم کننده‌های لباس، پوشک‌های یکبار مصرف، دستمال‌های بچه یا لوسیون‌ها می‌توانند پوست کودک را تحریک کنند. بنابراین، بهتر است نوزاد خود را برای بررسی بروز حساسیت‌های پوستی به هرکدام از این موارد به دقت زیر نظر داشته باشید. از محصولاتی که ایجاد حساسیت نمی‌کنند، استفاده کنید.

 

  • مواد غذایی

تغییر در رژیم غذایی می‌تواند سبب تغییر در مواد تشکیل دهنده مدفوع کودک شود و در نتیجه احتمال ادرار سوختگی نوزاد را افزایش دهد. کودکان شیرخوار نیز ممکن است در پاسخ به تغییر رژیم غذایی مادر، به ادرار سوختگی دچار شوند.

 

  • آنتی‌بیوتیک‌ها

کودکانی که تحت درمان با آنتی‌بیوتیک هستند یا با شیر مادری تغذیه می‌شوند که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند نیز گاهی دچار ادرار سوختگی یا عفونت قارچی می‌شوند، زیرا این داروها علاوه بر باکتری‌های مضر، تعداد باکتری‌های سالم را که به کنترل قارچ‌ها در بدن کمک می‌کنند نیز کاهش می‌دهند. همچنین آنتی‌بیوتیک‌ می‌تواند باعث اسهال شود که خود اسهال هم در راش پوشک نقش دارد.

راه‌های درمان سوختگی پای نوزادان

درمان سوختگی پای نوزاد اغلب به‌ صورت خانگی امکان‌پذیر است اما گاهی به علت وجود برخی علائم همانند تب، لکه‌های زردرنگ، ترشح، تاول، جوش‌های چرکی یا زخم‌های باز نیاز است سریع به پزشک مراجعه شود.

 

  • تعویض مرتب پوشک

با تعویض مرتب پوشک، پوست کودک خود را تمیز و خشک نگه دارید. این ممکن است به معنای آن باشد که لازم است او را نیمه‌شب برای عوض کردن پوشک بیدار کنید. این کار ایرادی ندارد و حتی ضروری هم هست.

 

  • شستشوی صحیح ناحیه پوشک

در هر تعویض پوشک، ناحیۀ زیر پوشک را به خوبی با آب تمیز کنید و از دستمال مرطوب‌های حاوی الکل یا عطر استفاده نکنید. بهتر است هر بار پای نوزاد را به آرامی با آب گرم بشویید.

 

  • خشک کردن صحیح

پوست کودک را با حرکات ضربه‌ای و ملایم کمی خشک کنید و آن را مالش ندهید. خیلی بهتر است اگر بگذارید پای نوزاد به مدت ۱۵ دقیقه در معرض هوا و خودبه‌خود خشک شود. همچنین برای خشک کردن هرگز از حولۀ زبر یا کثیف استفاده نکنید.

 

  • استفاده از کرم مناسب

استفاده از کرم مناسب برای درمان سوختگی پای نوزاد بسیار مهم است. هنگام خرید کرم سوختگی نوزادان حتما به گیاهی بودن و فرمولاسیون محصول حتما توجه کنید که با حداقل واکنش‌های آلرژیک پوست را نرم کرده و از خشکی پوست جلوگیری ‌کند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *