بلاگ

علت و درمان خشکی پوست نوزاد

 

آیا متوجه لکه‌های خشن، لکه‌های پوسته‌دار یا حتی پوست‌ریزی روی بدن نرم کودکتان شده‌اید؟

خشکی پوست نوزاد به خصوص در ماه‌های سرد زمستانی که سطح رطوبت محیط پایین است، بسیار شایع است،. اگرچه ممکن است برای کودک شما مداوم و کمی آزاردهنده باشد اما درمان خشکی پوست نوزادان نیازمند چند تغییر در روتین مراقبت از پوست کودک شماست.

Translation is too long to be saved

علت خشکی پوست نوزاد چیست؟

  • آب و هوای خشک و حمام کردن بیش از حد

دو مورد از رایج ترین دلایل پوست بدن خشک یک آب و هوای خشک است که باعث “خارش زمستانی” می‌شود و عامل بعدی حمام طولانی و بیش از حد قرار گرفتن در معرض صابون زیاد است و باعث خشکی پوست می‌شود که توسط پزشکان به عنوان “درماتیت صابونی” نامیده می‌شود. در هر دو مورد، درک این نکته مهم است که پوست کودک نه تنها از بیشتر بزرگسالان نرم‌تر است، بلکه نازک‌تر و ضخامت پوست آن‌ها طبق مطالعات موجود، حداقل 20 درصد کمتر است. این بدان معنی است که نسبت به پوست بزرگسالان بیشتر مستعد تغییرات محیطی و مستعد از دست دادن رطوبت است.

  • پوست حساس

پوست خشک همچنین می تواند نشانه‌ای از واکنش پوست حساس به یک محرک شیمیایی مانند مواد شوینده لباس، عطر یا لوسیون باشد. سیستم ایمنی ظریف کودک این مواد خارجی را به عنوان عامل مضر تشخیص می‌دهد و یک سیگنال هشدار از طریق پوست ارسال می کند.

  • ژنتیک

ژنتیک همچنین ممکن است عاملی باشد که اگر والدین کودک مرتباً از پوست خشک یا حساس رنج می‌برند، احتمال بیشتری وجود دارد که کودک نیز درگیر خشکی پوست شود. برخی از بیماری‌های پوستی رایج که تصور می‌شود تحت تأثیر ژنتیک هستند عبارتند از اگزما، کراتوز پیلاریس و ایکتیوز. اگزما یا درماتیت آتوپیک یک بیماری مزمن و خارش‌دار است که اغلب به صورت جوش قرمز و خشک روی گونه‌ها، پیشانی یا دهان کودک ظاهر می‌شود. کراتوز پیلاریس ممکن است روی گونه‌ها نیز ظاهر شود، اما بیشتر در قسمت بالای بازوها، ران‌ها یا باسن دیده می‌شود. در نهایت، ایکتیوز نشان دهنده این است که سد پوستی در معرض خطر است که می تواند منجر به پوسته‌های ضخیم و پوسته پوسته شود.

  • کمبود ویتامین و مواد معدنی

در نهایت، کمبود ویتامین یا مواد معدنی نیز ممکن است زمینه ساز خشکی پوست کودک باشد، زیرا سد دفاعی پوست برای سالم ماندن به این مواد مغذی متکی است. ویتامین A، ویتامین D، نیاسین، روی و آهن همگی از اجزای حیاتی رژیم غذایی برای حفظ پوست نرم و لطیف هستند.

  • آیا می توان از خشکی پوست و پوسته پوسته شدن پوست کودکان جلوگیری کرد؟

مشاهده پوسته‌ریزی پوست کودک می‌تواند نگران کننده باشد، اما قابل پیشگیری و درمان است. بهترین راه استفاده از چند درمان پیشگیرانه برای جلوگیری از خشکی پوست کودک  است.

 

 

  • افزایش رطوبت محیط:

    از هوای خشکی که باعث خشکی پوست می شود با سرمایه گذاری روی یک دستگاه بخور مرطوب‌کننده با کیفیت، اگر نه برای کل خانه، حداقل برای اتاق هایی که کودک اغلب در آن اقامت می‌کند، استفاد کنید. هدف این است که آب را دوباره به هوا اضافه کنیم و رطوبت محیط را تقریباً 40٪ حفظ کنیم.

  • کوتاه کردن زمان حمام: آکادمی اطفال پیشنهاد می‌کند برای جلوگیری از خشک شدن پوست کودک، حمام را به 10 دقیقه یا کمتر محدود کنید.
  • استفاده از آب ولرم:

    حمام آب گرم ممکن است آرامش‌بخش به نظر برسد، اما در واقع رطوبت بیشتری را از پوست کودک خارج می‌کند. به جای آن از آب ولرم استفاده کنید.

  • حذف صابون‌های معطر:

صابون‌ها حاوی مواد شیمیایی قلیایی و همچنین حضور عطر در فرمولاسیون اغلب می‌تواند پوست کودک را تحریک کند. در عوض، محصولات شوینده ملایم غیر صابونی بدون عطر و ضد حساسیت را انتخاب کنید و از محصولات حمام حباب‌دار به طور کلی صرف نظر کنید. فوم شستشوی سر و بدن کودک بیونیج حاوی ترکیبات مرطوب کننده  توصیه شده توسط متخصص اطفال است که پوست‌های خشک و حساس را مرطوب و تسکین می دهد. نه تنها با عصاره های کالندولا و بابونه و روغن های مغذی ساخته شده است، بلکه بدون عطر، پارابن و فتالات نیز هست!

  • خشک کردن:

    مالش شدید خشک کردن کودک پس از حمام در واقع رطوبت و روغن ضروری پوست را از بین می‌برد. در عوض، به آرامی خشک کنید.

  • مرطوب کننده و پوشاندن:

    به طور منظم قبل از پوشیدن لباس در صبح یا پوشیدن لباس خواب در شب از مرطوب کننده استفاده کنید و به مناطقی که پوست کودک در آن دچار پوسته‌ریزی می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشید. حتما از پماد یا کرمی استفاده کنید که مناسب پوست کودک است. استفاده از کرم مرطوب کننده صورت و لوسیون بدن کودک بیونیج با عصاره التیام بخش کالندولا و بابونه ساخته شده و حاوی ویتامین B5 و هیالورونیک اسید است و به پیشگیری و محافظت موقت از پوست‌های خشک، ترک خورده یا پوسته پوسته شده کمک می‌کند. انجام این کار در عرض چند دقیقه پس از حمام، زمانی که پوست کودک هنوز کمی مرطوب است، بسیار مفید است، به طوری که رطوبت بتواند در آن محفوظ بماند.

  • مانیتور کردن تغییرات:

    ردیابی زمانی که خشکی پوست کودک رخ می‌دهد همراه با علائم مرتبط و محل بروز آن‌ها (مثلاً “پوست خشک کودک بر روی صورت”) در شناسایی علل از جمله تمایز بین پوست خشک طبیعی و یک بیماری بالقوه پوستی مفید خواهد بود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *